- Google i skolen, og vi betaler

– I en presset økonomi er det fristende for kommunen å velge løsninger som krever et minimum av ressurser og vedlikehold, skriver Thomas Røraas fra Rødt Askøy. Dette innlegget var også publisert på Askøyværingen 25. feb 2020.

Rødt Askøy er sterkt kritisk til at Google er blitt en dominerende leverandør av digitale læringsverktøy i norske skoler, nå også på Askøy.

En slik avtale påtvinger barn i en svært mottakelig alder en kontrakt med et kommersielt, internasjonalt selskap og foreldre kan ikke reservere seg mot at barna skal bruke verktøyene. Da Google også dominerer andre digitale arenaer, åpner vi for at selskapet kan overvåke barna våre hele døgnet.

Disse dataene er en verdifull handelsvare, som kan selges videre og bli brukt til målrettet reklame. Det blir tilnærmet umulig for lærere og foresatte å vite hvilke data barna deler med Google, og det er ikke realistisk at høyt pressede lærere skal ha den teknologiske kompetansen som kreves for å beskytte barns personvern. Datatilsynet undersøker nå om det er lovlig å bruke Google i skolen.

Personvern og datasikkerhet bør alltid ha forrang ved innkjøp at digitale læringsverktøy, ikke pris. Dersom leverandøren ikke kan garantere at de oppfyller krav til sikkerhet og personvern, skal kommunen ikke gå til innkjøp av det aktuelle verktøyet.

Universitetet i Bergen har for eksempel valgt åpen fri programvare uten skybasert lagring, for å kunne ta eierskap i egne data. Dette forhindrer at data fra institusjonene, deres studenter og ansatte kan selges videre uten institusjonens samtykke, men i stedet kan brukes til å fremme kvalitet i utdanningen. Denne praksisen bør også gjelde på grunnskole og videregående skoler.

Rødt Askøy mener at vi ikke er tjent med at private selskaper har sugerør inn i norske klasserom. I en presset økonomi er det fristende for kommunen å velge løsninger som krever et minimum av ressurser og vedlikehold.

Det offentlige bør ta over både programvareutvikling og databehandling. Det ligger også et stort potensial i å ta kontroll over egne data. Data som genereres i undervisning bør brukes til å forbedre undervisning, og ikke behandles som en salgsvare.