Vil Sp fjerne bompengene på Askøy?

Det er et klassisk eksempel på misvisende tomprat fra Askøy Senterparti og Frode Larsen når han hevder at bomstengslene må rives, skriver Martin Nordstrøm Brunet, leder for Rødt Askøy.

Denne gang er Frode Larsen ute og kritiserer bomringen på Askøy. Under overskriften «Slik skal vi fjerne bomstasjonene» gir de leserne et inntrykk av at Senterpartiet er mot bomstasjoner. Dette er bare et klassisk eksempel på misvisende tomprat, og stemmer rett og slett ikke.

Når det er sagt, så har Frode Larsen – som taler sitt eget parti midt imot – og Rødt i så fall et felles mål. For Rødt Askøy er bevegelsesfriheten til den enkelte askøyværing noe vi skal hegne om. Likevel ser vi at bomstasjonene innskrenker retten til fri ferdsel. Derfor har det vært vårt mål å unngå økte priser, samtidig som vi har vært mot å sette opp flere bomstasjoner for å begrense avgiftstrykket som ble vedtatt før vår tid i kommunestyret.

Særlig det sosiale aspektet er vi svært opptatte av. Det finnes mer enn 100.000 barn som lever i fattigdom i Norge og på Askøy er tallet nesten 500, eller to til tre barn i hvert klasserom. Denne fortetningen av bomstasjoner har en negativ innvirkning på deres liv. Foreldrene må gjøre økonomiske prioriteringer som til slutt påvirker barnas livskvalitet og levestandard på nesten alle områder. Bomstasjonene utfordrer slik barnas rettigheter, og Grunnlovens § 106 som gjelder fri ferdsel. Dette står noen politikerne og ser på.

Frode Larsen vil ha en «mer sosial og rettferdig finansieringsløsning». Selv om det nok en gang ikke skisseres noen løsning fra Askøy Senterparti, har Rødt flere ganger foreslått en progressiv skatt fremfor flate bomavgifter. Robin Hood- prinsippet lederen for Askøy Senterparti snakker så varmt om, har vært et viktig prinsipp for Rødt: De som har mye skal bidra mer til fellesskapet enn de som har lite. Veinettet i Norge må derfor finansieres over skatteseddelen.

Det som er forvirrende med innlegget til Frode Larsen er at han halvveis i leserinnlegget tilsynelatende har glemt småbarnsforeldrene, og familiene på Askøy som teller hver eneste krone. Nå er det ikke lenger et «usosialt landeveisrøveri». Nå vil han heller ha reformer som reduserer administrasjonskostnadene, vel vitende om at det ikke hjelper avgiftstrykket hver enkelt askøyværing kjenner på i dag.

For de som ikke forstod hva Frode Larsen mente med det kan jeg være behjelpelig: Han skriver varmt og forståelsesfullt om de som blir rammet av den urettferdige bompengeavgiften, men han har ikke tenkt å gjøre noe som helst med det. Det bør ikke overraske noen.

Da Askøypakken ble vedtatt uttalte transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget at det hadde vært en grundig og bred lokalpolitisk prosess som lå til grunn for søknaden om bomstasjoner på Askøy. Det ble ikke stilt ett eneste kritisk spørsmål i komiteen, heller ikke fra komitémedlem Janne Sjelmo Nordås fra Senterpartiet. Tvert imot, innstillingen ble enstemmig vedtatt. I tillegg står det svart på hvitt på nettsidene til Senterpartiet at veiene skal finansieres av bompenger og statlige budsjettbevilgninger.

Senterpartiets egen politikk legitimerer altså bruken av bomstasjoner. Det er derfor et klassisk eksempel på misvisende tomprat fra Askøy Senterparti og Frode Larsen når han hevder at stengslene må rives.

Ved å føre askøyværingene bak lyset bidrar han ikke til en opplyst debatt om bompengeavgiftene. Det bidrar til å øke politikerforakten.