Tyrkia ut av Afrin, uttalelse fra årsmøtet i Rødt Gamle Oslo 28. februar

Tyrkia ut av Afrin. Uttalelse fra årsmøtet i Rødt Gamle Oslo 28. februar

Den nest største NATO-hæren fører nå angrepskrig i Nord-Syria. Den kurdiske provinsen Afrin angripes av Tyrkia fra luften og bakken i samarbeid med jihadistiske opprørsgrupper. Sivile, inkludert barn er drept i angrepene.

Dette er et alvorlig angrep på det kurdiske folkestyret, en av de sterkeste demokratiske kreftene i regionen. Afrin-distriktet har siden 2012 vært en del av den kurdiske sjølstyrte regionen Rojava - også kalt Vest-Kurdistan.

Tyrkias president Erdogan sier målet med angrepet er å utrydde terrorister. Samtidig som Tyrkia selv er kjent for å sponse og legge til rette for Daesh (IS) og andre terrororganisasjoner. De som nå angripes var nettopp sentrale i å drive Daesh (IS) ut av Nord-Syria.

Dette skjer mens store deler av verden står og ser på. Norge og Regjeringen må si tydelig i fra. Ikke bare er vi allierte av Tyrkia gjennom NATO, i tillegg så selger vi våpen til landet og disse blir brukt i folkerettsstridige invasjonen. Dette kan vi ikke godta. Vi må fordømme angrepet og kreve at styrkene trekkes ut. Og vi må stanse våpenhandel med Tyrkia.

• Rødt Gamle Oslo bevilger kr. 2000 til Kurdiske Raude Halvmåne (Hevya Sor) med øremerking Afrin.