5 grep for bedre og billigere kollektivtransport

Våre forslag for bedre og billigere kollektivtransport er som et kinderegg å regne: De utjevner økonomiske og geografiske forskjeller, det er god arbeidslivspolitikk og de får ned klimautslippene.

Utfordringene når det gjelder kollektivtrafikk er ulike mellom by og land. I distriktene er tilgjengeligheten gjerne den fremste grunnen til at man ikke velger kollektivt. Rødt ønsker å styrke tilbudet både i byene og i distriktene, og der det ikke er grunnlag for faste ruter vil vi videreutvikle ordningen med bestillingstransport. I byene, særlig i Trondheim, er det først og fremst prisen som er utfordringa. Det er helt urimelig å måtte betale 43 kroner for å ta buss fra Elgeseter til Prinsenkrysset.

Det kommer neppe som noen overraskelse at Rødt vil jobbe for at AtB skal legges ned, og at kollektivtransporten skal drives i offentlig egenregi. Dette vil gi fylkeskommunen større fleksibilitet til å forme tilbudet etter behovet, og ikke være låst til anbudskontrakter. Dette gjelder både rutetilbud, og, ikke minst, større mulighet til å forvalte utstyrsparken i et lengre og mer miljøvennlig perspektiv – for eksempel ved at man kan fornye bussparken etterhvert som teknologien utvikler seg, og etterhvert ved at man satser på en baneløsning i Trondheim, med materiell som har mye lengre levetid. For de ansatte gir også egenregi, til forskjell fra anbudssystemet, reell medvirkning gjennom tillitsvalgtapparatet.

Rødts grep for bedre og billigere kollektivtransport:

1. Langt billigere enkeltbilletter

  • I første omgang halvering av prisen i byområdene
  • Billigere for hver billett du kjøper
  • Gratis etter at du har nådd grensen for hva et månedskort koster

2. Halvering av prisen på månedskort allerede fra høsten

3. AtBs sonetakster må gjelde også på Trønderbanen nord for Skatval

4. Rødt ønsker på sikt gratis kollektivtransport, og vil foreslå prøveprosjekt med dette

5. Vi vil jobbe for kollektivtransport i offentlig egenregi

Rødt har, i motsetning til de fleste andre partier som nå lover billigere kollektivtransport, faktisk fremmet forslag om dette i inneværende periode, men blitt nedstemt.